Porsche 40 év - A legendás 924-es 

Éppen 40 évvel ezelőtt - 1975-ben - mutatkozott be a nyilvánosságnak a Porsche 924-es sikermodell. A Porsche 911-es modell kivételével még soha ennyi sportkocsit nem sikerült a stuttgarti gyárnak értékesíteni, mint a 924-ből, illetve a továbbfejlesztett változataiból.

Miközben a 911-es sportlegendának 12 évre volt szüksége ahhoz, hogy elérje a bűvös 100000 darabos értékesítési mennyiséget, addig ugyanezt a kisebbik testvér alig több mint 5 év alatt produkálta.

 

Az első vízhűtéses 2 literes négyszelepes sorosmotor, hengerfejben lévő vezérműtengellyel, illetve K-Jetronic befecskendezővel 10, 5 mp alatt repítette a 125 LE-s 1080 kg súlyú 100 km/órás sebességre. A megfelelő aerodimnamikai kialakításnak köszönhetően az autó végsebessége meghaladta a 200 km/órát. Figyelemreméltó volt a kedvező fogyasztása is, amely 10 és 12 liter között mozgott. 

Tipikus 924-es stílusjegyek voltak az enyhén ívelt motorháztető, az elektronikusan vezérelt bukólámpák, az autó elejébe integrált ütköző, a nem feltünő levegőbeömlő, valamint a szárnyszerűen felnyíló hátsó csomagtartófedél. A hátsó ülések dönthetőek voltak.

 

A továbbfejlesztett változat - 924 Turbo 

1978 novemberében rukkolt elő a patinás gyár a 170 LE-s változattal, amelynek már csak 7,8 mp-re volt szüksége ahhoz, hogy álló helyzetben elérje a százas tempót és 225 km/órás csúcssebességet sem volt nehéz túllépnie. 1981-től a sportkocsi teljesítményét 177 LE-re emelték és az autó átesett némi külső csinosításon is. 1980-ban jelent meg a 924-es Carrera GT, amely már 210 LE-t teljesített. A 924 Carrera GTS-t (245 LE) már messziről meg lehetett ismerni kiszélesített sárvédőiről és speciális levegőnyílásról a motorháztetőn

 

Porsche - 944 

Az 1981-ben bemutatkozó 944-es 2,5 literes 163 LE-s motort kapott. A dupla kiegyenlítőhullámok a motornak különlegesen egyenletes járást biztosítottak, így az egy hatszelepes jellemzőivel bírt. 1985-ben a 944 Turbo menetteljesítménye már a 911-ével vetekedett (220 LE). Az 1990-ben kijövő 944 S2-ben már 3 literes boxermotor dorombolt, amely 240 km/óra körüli végsebességet tett lehetővé a Coupé és a Cabrió számára. A 944-es legutolsó kiadásában a 2,5 literes motor már 250 LE-t volt képes leadni, így a sportkocsi végsebessége elérte a 260 km/órát. 

 

A fejlődés csúcspontja: Porsche 968 

1991 júniusában bemutatott 968-as típus koronázta meg a négyszelepes Porsche-motorok fejlődési ívét. A 968-ast és a régi 924-est világok választották el egymástól, kezdve a karosszériadesigntól egészen az alkalmazott technikáig. A 968-as Stuttgartban készült, míg a 924-es és 944-es modelleket a neckersulmi Audi üzemben állították elő. A 240 LE-es 3 literes motor 305 Nm-es nyomatékával a 3 literes osztály legizmosabb tagjának bizonyult. Fogyasztása a sportkocsik között különösen kedvezőnek bizonyult. A károsanyagkibocsátást sikerült 40 százalékkal csökkenteni. A 968-as modell vezet át bennünket a Boxster sajátosan porschés világába.