Porsche 928 történelem

  

 

   A K-projekt néven induló Porsche 928 1971 telén kezdett alakot ölteni. A kezdeti elképzelések persze a 911 terveire alapultak. Számtalan vázlat, megbeszélés és változat nyomán 1972 tavaszára végre elkészült a modell első változata, amelynek nyomán hozzáláthattak az utastér belső kialakításához.

A kocsi valósághű modellje 1973. november 19-re lett készen a Porsche részvényesek, élükön Ferry Porsche és nővére, Dorothea Porsche szemléjére. Sajnálatos módon akkoriban bontakozott ki a világméretű energiaválság, amely különösen az autóipart érintette érzékenyen. A Porsche tervezői ezért úgy gondolták, hogy célszerű a tervezett kocsit több oldalról is megvizsgálni s talán egy négyüléses kelendőbb lenne a gyorsan beszűkülő piacon. Végül is az eredeti 2+2 elrendezésű változatot fogadták el, de mindamellett számos változtatást eszközöltek. Ezenközben elkészült a motor. Sokat gondolkoztak a V6 elrendezésen, de aztán maradtak a megszokott V8 mellett. A számos prototípust hidegben-melegben egyaránt kipróbálták, mielőtt az 1977-es genfi autókiállításon való bemutatásra sor került volna, majd a sorozatgyártás is megindult még abban az évben.

 

   A kocsi orrmotoros volt, a sebességváltó viszont hátra került. A felbillenthető fényszórók nyugalmi állapotban szépen illeszkednek az első sárhányóban kialakított fészkükbe. A szükséges lámpákat magukba foglaló első és hátsó lökhárítók a karosszéria integrált részét alkották. Idő multával emelkedett a kocsi státusa, előbb 928S, majd 1984-re 928 S2 jelzésű lett. 1987-re elérte a már 5 literes, 928S4 változatot. Időről időre hol egy spoilert, hol egy légterelőt illesztettek hozzá, de alapjaiban megőrizte eredeti formáját. 1990-ben egy négyülésest készítettek Ferry Porsche és egy turbófeltöltős változatot dr. Ernst Fuhrmann számára, aki vállalati mérnökből lett a társaság elnöke. A kocsi gyártását 1995-ben fejezték be – talán néhányat még készítettek a következő évben – a sorozat utolsó változata a 350 lóerős, 5,4 literes 928 GTS volt. Jellegzetes ismertetőjele a hátsó sárhányó kiszélesedése a kerékdob felett, a színkódos hátsó spoiler és a könnyűfém kerekek. Annyira különbözött a többi Porschétól, hogy az emberek nehezen fogadták el. A közvélemény a Porschét mindig is sportautónak tekintette és ez nem volt annak nevezhető, sokkal inkább egy tágas 2+2 Grand Tourer. Gyártásának 18 éve azonban nyomot hagyott a mai autók vonalain.

   A szerkesztő megjegyzése (Havasi Zsolt): sajnos a könyv szerzője pár nagyon fontos adatot elfelejtett megemlíteni. 1978-ban a Porsche 928-at az év autójának választották és így a világ első sportautója, ami megkapta ezt a rangos címet. A 928 első számú piaca az USA, ezért inkább amerikai szemmel kell megközelíteni az autót. Tágas belső, kényelmes bőrfotelek, sok extra, hatalmas V8 motor, modern de nem hivalkodó design. Mi más kellene nekünk, ha naponta száz és száz mérföldeket taposnánk le az amcsi autópályákon? Ha valaki vezetett már 928-at, akkor jól ismeri azt az érzést, amit a szkeptikusok és a sarat dobáló „szakértők” még csak hírből sem ismernek… A 928 egy nagyon jó autó, ez tény!

 

 

Forrás:

Könyv - Álomautók (Rob De La Rive Box)