Porsche 924 történelem

 

A Porsche és a Volkswagen együttműködése egészen az első Bogár népautóig nyúlik vissza, amelyet Ferdinand Porsche tervezett Adolf Hitler kívánságára. A két társaság azóta is jóban-rosszban összetart.

924 prototípus, készült 1973 júniusában

            A 924-es mint EA 425-ös prokekt kezdte meg pályafutását a Volkswagennél, amelynek kifejlesztése a Porschéra várt. Sajnos a Volkswagen vezetésében bekövetkezett változások miatt a projektet törölték a programból. Közös megegyezés nyomán az EA 425 projektet a Porsche örökölte meg, annál is inkább, mivel már közel álltak a befejezéshez. A dizájnt a Holland Harm Lagaay tervezte. Ekkor a tervek szerint elsőkerék-hajtású járműnek kellett volna születnie, amely nem egészen egyezett a Porsche elképzeléseivel. Egy hátsókerék-meghajtású elrendezésre gondoltak, amelyet nem csak a 924-eshez, hanem a tervezett 928-ashoz is fel kívántak használni. Így hátra került a meghajtás a váltóval, amellyel a tömegeloszlás is kedvezőbb lett és megszületett a 924-es.

            A Porsche-Volkswagen együttműködésben mindig használták egymás alkatrészeit, de a 924-es ennél továbbment. A Volkswagen- és Porsche alkatrészek mellett Audi és Volkswagen alkatrészek nagy mennyiségben találhatóak benne. A motor a Volkswagen LT28 kisteherautóból származik (pontosabban: VW EA831 2.0 L I4). Nem volt furcsa tehát egyes 924 tulajdonosok panasza, hogy kocsijukhoz olcsóbban kaptak a Volkswagen- vagy Audi üzletben alkatrészt, mint a gyártó Porschénál. Hasznos volt tudni, hogy melyik alkatrészt ki gyártotta. 1975-ben a neckarsulmi üzemben megkezdődik a Porsche 924 gyártása (később ugyanitt gyártják az erősebb, 944-es típust is).

 

’Martini’ speciális kiadású 924

 

            A típus sok módosításon esett át az idők folyamán. A kezdeti négy sebességes váltót 1977-ben ötsebességesre cserélték. 1978 novemberében turbófeltöltős változattal ált elő a Porsche. Az első változatoknál ez 170 LE-t jelent, majd 1981-től 177-re emelték. 1980-ban a Carrera GT jelent meg, 210 LE teljesítménnyel. Ezt a 924 Carrera GTS követte 245 LE –vel. Minden 924 változat 2.0 ccm motorral és Bosch K-Jetronic injektor rendszerrel készült, kivéve a 924S-t, ami már az első 944 változat 2.5-ös motorját és vezérlését kapta.

            Természetesen a 924-es is megkapta a maga kritika özönét, a fanatikus 911 (boxer motor, léghűtés, farmotor) tábortól. Nagyok voltak az új kocsival szembeni elvárások és nehéz volt a legendás 911 nyomába érni. A 924-es egy olcsóbb szegmenstképviselt, akárcsak manapság a Porsche Boxter (két ülés, középmotor, a 911-esekhez képest olcsó Porsche). Ekkor már két olcsó Porsche sorozat is megelőzte a 924-et. Az első a 912, a második a 914. A cégnek bejöttek a számításai, mert 5 év alatt 100000 db-ot értékesítettek! A kocsi sikeresen túlélte a kritikákat, panaszokat és számos módosításon esett át. Jellemző erre a típusra, hogy még manapság sem lehet rohadó darabokat találni (ha nem volt törve a karosszéria), mert horganyvédelemmel látták el.

            Mai szemmel visszatekintve, egy masszív, strapabíró sportautót tervezett a Porsche. Karakteres megjelenése bárhol kiemeli a tömegből. Klasszikus, letisztult formája időtálló, szép. Az autó könnyen szerelhető, alkatrészek még manapság is beszerezhetőek. Mivel egy nagy darabszámban gyártott autó a 924 ezért manapság olcsón beszerezhető.

           

Forrás: Internet, Könyv: Álomautók (Rob De La Rive Box)

 

Havasi Zsolt 2006

Olvasói hozzászólás:

Kedves Zsolt!

Nagy örömömre szolgál, hogy egy ilyen kíváló autó, mint a Porsche, weblap formájában is megjelenik egyéni kezdeményezésre és praktikus, hasznos információt szolgáltat a látogatók részére. Magam is gyakran látogatom ezt az oldalt: http://www.924.hu/ Rengeteg információt és hasznos tanácsot merítettem onnét, mindazonáltal találtam egy pici hibát, ami vélhetőleg nem a tiéd, hanem a forrásé. Tehát a "Cikkek" menüpont alatt "Porsche 924 történelem" almenü szövegében van egy hiba, ami nem helyesírási: "A Porsche és a Volkswagen együttműködése egészen az első Bogár népautóig nyúlik vissza, amelyet Ferdinand Porsche tervezett ..." Tudjuk, hogy nem Porsche tervezte, hanem egy magyar mérnök, Barényi Béla, erről van is egy remek cikk: http://www.veteran-mercedes.hu/mbvk.htm Barényi Béla menüpont alatt. Ajánlom figyelmedbe, mert egy magyar mérnök óriást ismerhetünk meg személyében. Ezen észrevételt szerettem volna megtenni. A weblap szerkeztéséhez további nagyon jó munkát kívánok és gratulálok hozzá! Maradok további lelkes olvasód! Üdvözlettel: Szávolovits József