Az álomautók Atyja

Ferdinand "Ferry" Porsche élete

Ferdinand

Mostani írásomban, a Porsche cég alapítójának Ferdinand "Ferry" Porschénak az életéről fogok írni és megtudhatjuk, hogyan jutott el a "Népautótól" egészen a mai státusz szimbólumnak számító autócsodákig.

 

Kezdjük a legelején: Ferdinand Anton Ernst Porsche-ként látta meg a napvilágot 1909. Szeptember 9-én, az akkor az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó csehországi Masseldorfban. Az önmagát mindig szudétanémetnek valló Ferdninand családjában már volt egy hozzá hasonló autók tervezésével foglalkozó zseni, aki nem volt más, mint édesapja id. Ferdinand Porsche. aki az osztrák Auto-Daimler cégnél dolgozott, ahol vezető designer volt. Édesanyja Aloisia Johanna Kaes. Unokaöccse Dr. Ferdinand Piëch, a Volkswagen vezérigazgatója volt 1993 és 2002 között, fia Ferdinand Alexander Porsche pedig részt vett a 911 modell megalkotásában.

Ferry Porsche már gyermekkorában tanulta apjától id. Ferdinand Porschétól az autók tervezését. Már 10 évesen megtanult vezetni és 12 évesen egy versenyautót vezethetett, mégpedig az Austro-Daimler Sascha-t.

 

Sascha

Austro-Daimler Sascha

1931-ben, pedig egy irodát nyitottak Stuttgartban, ahol együtt dolgoztak apjával, a Nemzeti Szocialista Németország szükségleteinek kielégítésén és számos alkalommal találkoztak magával Adolf Hitlerrel is. Stuttgartban ekkor már több autókkal foglalkozó cég is letelepedett. A cég a Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH Konstructionsbüro für Motoren, Fahrzeuge, Luftfahrzeuge und Wasserfahrzeugbau"nevet kapta, utalva ezzel arra, hogy nem csak autók, de motorok, csónakok és repülőgépek tervezésével is foglalkoznak. 1935-ben Ferry feleségül vette Dorothea Reitz-et, akit évekkel korábban a Daimler-Benz cég épületének folyosóján ismert meg. Négy gyermekük született, név szerint: Ferdinand Alexander (1935), Gerhard (1938), Hans-Peter (1940) és Wolfgang (1943).

 A Volkswagen Bogár megalkotása is apja és egy tucat mérnök nevéhez fűződik, beleértve Ferry-t is. Édesapjána régi vágya volt, egy kis méretű, kompakt autó megalkotása, amelyre végül lehetőséget is kapott és a tervezési munkák a családi birtokon el is kezdődtek Suttgart-ban, a Feuerbacher Weg-en. Ferry-nek is lehetősége nyílt, hogy részt vegyen a munkában és hozzáférése volt a projekt legfontosabb részeihez. 1934 Június 22-én a német vezetés elfogadta a projektet, hogy elkezdődhessen egy olyan autó gyártása, amelyet minden német család megengedhet magának. Az autót eredetileg Porsche 60-nak nevezték, később azonban átkeresztelték Volkswagen-re (Népautó). Ezután édesapja az 1939-ben megnyílt Volkswagen menedzsere lett.  A második világháború után apját elfogták és háborús bűnökkel vádolták. Ezalatt ő tovább vitte a céget és megkezdődött az első olyan autók gyártása, melyek magukon hordták a Porschék tipikus ismertetőjegyeit(levelibékára emlékeztető forma, farmotor, stb.) Az első autó, amely a család neve alatt jelent meg, a 360-as model volt. Ez egy középmotoros, összkerék meghajtású, 1,5 literes motorral rendelkező, versenyekre tervezett model volt.

Ezt követte, a 356-os model, melyet a Volkswagen Bogár alapján készített el. Ez volt az első farmotoros Porsche, mely négy hengerrel rendelkezett és teljesítménye 35 lóerő volt. Ezeket még számos sikeres model követte.

Ferry Porsche 1989-ig vezette a cégét, mely ezalatt számtalan kíváló autót dobott piacra. Ekkor visszavonult ausztriai birtokára, Zell-am-Zee-be. 1998 Március 27-én halt meg. A szintén ausztriai Schüttgutt-ban helyezték örök nyugalomra, szülei és felesége Dorothea mellé.

A Porsche cég még napjainkban is az egyik legkiválóbb autógyártók közé tartozik és hírnevét számos típus sikere öregbíti.

                                                                                                                      Fitus Roland