Rally autóból, utcai sportkocsi

A Porsche 959

959 1 blog480

Soron következő írásomban, egy ma már réginek számító Porsche modelt fogok bemutatni, amely nem más, mint az 1986-tól 1989- ig gyártott 959-es model.

Az autó fejlesztése 1981- ben kezdődött, röviddel azután, hogy az új vezérigazgató, Peter Schutz elfoglalta a helyét a cég élén. A cég vezető mérnöke ebben az időben Helmuth Bott volt. Bott szerint egy olyan autóra volt szükség, amely még évekig megbízható marad és idővel ugródeszkaként szolgálhat az elkövetkezendő fejlesztésekhez. Így született meg a farmotoros, összkerékmeghajátsú 959. Bott tervei meggyőzték Schutz-ot, aki zöld utat adott a projektnek és a B-osztályú rally versenyek kíváló lehetőséget biztosítottak az új típus tesztelésére. Ezért Schutz engedélyezte Bott-nak, hogy a projekt alapján elkészítsen egy autót, amely részt vehet ezeken a versenyeken.

A Porsche inkább egy már létező motort fejlesztett, ahelyett, hogy egy újat készítene. Ebből született meg az ikerturbóval rendelkező, hat hengeres, 2.85 literes motor, melynek teljesítménye 444 lóerő volt. A kasztnit a szokásos acél helyett, ezúttal alumíniumból és kevlárból készítették el, amitől az autó meglehetősen könnyű volt (mindössze 1450 Kg), amely szintén nagyban hozzájárult a jó teljesítményhez.

Az autót 1983-ban a Franfurti Motor Show-n leplezték le, amikor még Porsche Group B néven futott. Az utcai változatot két évvel később 1985-ben szintén ugyanezen a rendezvényen mutatták be és a tervek szerint egy évvel később már el is kezdődhetett volna a gyártása, de számos probléma miatt el kellett tolni egy évvel. 1987-ben végre megkezdődött a gyártás két kategóriában: Sport és Komfort, utalva ezzel a verseny és az utcai típusra. Az autó 225.000 dolláros áron debütált, mialatt az előállítási költség ennek a fele volt. Az autó gyártása 1989-ben véget ért. Ez alatt összesen 337 darabot gyártottak, melyek nagy része gyűjtők kezében van.

1992 és 1993 között a megmaradt alkatrészekből még építettek nyolc darab 959-et, melyek mind az utcai kategóriából valók voltak, de áruk lényegesen magasabb volt, mint korábban (a korábbi 420,00 Márka helyett 747,00). Összességében, a 959-en alkalmazott újítások megelőlegezték a nemsokkal későbbi 911-es modelt.

Végezetül elmondhatjuk, hogy a Porsche 959, korának leggyorsabb és legjobb versenyautója volt.

Adatok:

 

                   Gyártó: Porsche                                                          Forgatónyomaték: 2247 nm

                                                                                                                                                                           

                   Oszály:  Sportautó                                                      Hossz: 4260mm                                                                                 

                   Kasztni: 2 ajtós Coupé                                              Magasság: 1280 mm

 

                   Jellemzők: 2847 cm3, ikerturbó, 6 henger             Súly: 1450 kg

 

                                                                                                                                                             Fitus Roland