Porsche formatervei

A többség a Porsche egyetlen profilját ismeri: a sportautó-készítést. A jól csengõ név alatt azonban több más tevékenység is folyik a háttérben, így a gyár pédául különféle fejlesztési munkákat is végez (nem csak autógyáraknak), a Porsche Design pedig formaterezésben utazik.

Porsche Design 01

Kicsi a bors, de erõs, tartja a mondás, amelyet az 1972-ben létrehozott Porsche Design igazol is: tizenkét munkatárssal ér el magas profitot. A Ferdinand Porsche által alapított és ma is vezetett csapat fõként ipari formaterezéssel foglalkozik, amihez hozzátartozik az épülettervezés, kiállítási bemutatók, termékanimációk és grafikai munkák készítése is.

Könnyen felismerhetõek saját néven forgalmazott tárgyaik, a luxust egyszerû kivitelben, használhatósággal párosítva jelenítik meg. A Porsche Designnal, mint márkával az elit üzletekben lehet találkozni, bõrbõl készült táskakollekciójuk mellett sportos karórákból és szemüvegekbõl is készítettek jó néhány darabot. Ezen kívül a pipázáshoz, szivarozáshoz és golfozáshoz kínálnak szép holmikat, bicskájuk formatervezési díjat is nyert. Saját néven fut még egy cipõkollekció és egy néhány darabos, elegáns tollkészlet. A színvonalról és professzionalizmusról annyit, hogy az ötven, teljes méretû Corona szivar tárolására alkalmas dobozba két páratartalom mérõ is bekerült.

A mindennapi életben is könnyen összefuthatunk a Porsche Design munkáival, jó néhány Samsung termék, elsõsorban síkképcsöves monitorok tervei készültek az ausztriai Zell Am See-ben. A Fuji fotós részlege, a Siemens és a Bosch háztartásigép-osztálya is dolgoztatott az osztrákokkal, de vállalnak autós bérmunkát is. Igaz, ezt a tevékenységét kevésbé népszerûsíti a Porsche, holott az ebbõl befolyó összegek magasak, pár éve az autógyár bevételeinek tíz százalék fölötti része származott a bértervezésbõl, szakértõi munkákból.

porsche design worldtimer p 6750 award new

Hogy a Porsche ilyen munkákat is vállal, az nem lepi meg azokat, akik ismerik Ferdinand Porsche életútját. A sportkocsikat készítõ gyár története a krónikák szerint 1948-ban kezdõdött, az alapító Ferry Porsche édesapja, Ferdinand már 1931-ben, a Stuttgart melletti Weissachban tervezõirodát nyitott. Cégtábláján motorok, vízi, légi, közúti jármûvek tervezése felirat volt olvasható, a ma is létezõ szolgáltató részlegnek ez az iroda volt az alapja. A VW Bogár is innen indult hódító útjára, meg persze számos hadi célokra készített (Kübelwagen) jármû is. Német kezek formálták meg a Lada Samarát, a SAVE repülõ motort és az Airbus utasszállító pilótafülkéjét is (1980). Porsche-segédlettel születtek a legendás Audi RS2 Avantok, és a hajdanában, a Fiattól elvált Seat kezdeti motorjai is. A még futó öreg Ibizákon és más modellek szelepfedelén büszkén hirdeti a felirat, hogy a Porsche tervezte õket.

Az USA-ban, a Detroit melletti Troyban mûködik a kimondottan külsõs munkákra specializálódott vállalkozás, a Porsche Tervezõ Szolgálat (PES). Másik amerikai bázisuk Kaliforniában található. Az államokban dolgozták ki az Ultra Könnyû Autó Karosszéria (ULSAB) technológiát, és a teherautóknál használt, hasonlóan könnyû szerkezettel építkezõ LTS rendszert.

Porsche Design 02

A németországi munkálatokat nagyban megkönnyíti a 1972-ben átadott, a gyártól nem messze fekvõ próbapálya és laboratórium-komplexumum. Itt több mint száz fajta autó, illetve alkatrésztesztet lehet kivitelezni, ehhez a klímakamráktól kezdve a szélcsatornáig számtalan eszköz áll rendelkezésre. Az 1033 lóerõs teljesítményt is elbíró motorfékpadon kisebb teherautó-erõforrásokat is ki lehet próbálni, de a teljes hajtáslánc a próbájára is van lehetõség. A korszerû felszereléseket, ipari számítógépeket kétezer, magasan képzett szakember mûködteti, a munkát a Porsche nem egyedül végzi: jó kapcsolatokat épített ki független autóipari kutatóintézetekkel, mûszaki egyetemekkel.

A külsõ cégeknek kínált tevékenység a prototípusépítéstõl kezdve a motor-, sebességváltó-, összkerékhajtás-tervezésen át a komplett autó, teherautó, terepjáró, motorkerékpár legyártásáig, teszteléséig terjed. Utóbbihoz egy legenda is kapcsolódik, a Harley-Davidson: az elsõ vízhûtéses szériablokkot (V-Rod) a Porsche tervezte.